torsdag 10 december 2009

Veckans Skiva v. 50: Phoenix - Alphabetical

Många har säkert hört första spåret på skivan, hitten "Everything is everything". Många har säkert även hört spår nummer två, den monotona "Run, run, run". Resten av skivan är troligtvis lite mer okänd, vilket är lite tråkigt då de resterande låtarna håller minst lika hög klass som de förstnända två. Personliga höjdpunkter är "Love for granted" och framför allt "If it's not with you" men det är ändå skivans helhetsintryck som får mig på fall.

Alphabetical är Phoenix andra album och de fyra fransoserna blandar elektroniskt med akustiskt på ett spännande sätt. Skivan låter väldigt välproducerad, som sig bör om man härstammar från samma geografiska område som Daft Punk och Air. Ljudbilden är väldigt bred och full av små detaljer vilket gör att en lyssning i ett par bra lurar blir en häftig upplevelse, och snudd på ett måste!

Jag vill inte påstå att jag är någon inbiten Phoenix-fantast, i ärlighetens namn så "upptäckte" jag inte bandet förrän för tre dagar sedan då min bror (som så många gånger förr) tipsade mig om dem. Visserligen såg jag bandet live på Siestafestivalen i somras vilket jag uppskattade mycket, och deras låt "Lisztomania" har räddat mig flera gånger då jag har hållit på att ge upp hoppet om P3:s val av musik. Trots detta har jag tidigare aldrig fördjupat mig mer i bandet, vilket idag på ett sätt känns bra då jag har ytterligare tre Phoenixalbum att gotta ner mig i. Om de sedan håller lika hög klass som Alphabetical är en senare fråga, lyssna och döm själva!

Länk till Alphabetical på Spotify

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar