måndag 7 maj 2012

Veckans Låt v. 19: Beastie Boys - Sabotage

I fredags gick en stor man ur tiden alldeles för ung. Adam Yauch blev blott 47 år gammal och hade antagligen mycket kvar att komma med, både som musiker eller producent. Till hans ära så skriver jag idag om en av Beastie Boys största låtar, Sabotage.

Den är inte nödvändigtvis den bästa låt gruppen hann kasta ur sig, men den är definitivt den coolaste. Tillsammans med Fools Gold av The Stone Roses är Sabotage antagligen den coolaste låten jag någonsin har hört. Det må låta lite töntigt, men jag känner mig alltid otroligt häftig när jag hör den. Kanske är det det skönt släpiga riffet som gör det, kanske det nästan lite väl tillbakalutade trumkompet, eller den attitydsfyllda sången. Antagligen är det lika delar av allting, för det här doftar coolhet lång väg. Det finns inget annat sätt att beskriva det, häftigare än så här blir inte musik, någonsin. Att musikvideon är regisserad av Spike Jonze och bland de snyggaste musikvideos jag någonsin vilat ögonen på gör ju inte saken sämre.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar