måndag 20 augusti 2012

Veckans Låt v. 34: Bonzo Dog Band - Readymades

I helgen besökte jag en mindre festival i de norrländska skogarna som en vän ställde till med. Enda bokade musikakten var min gode vän, och ibland även Popbrusskribent, José Soracha. Jag vet inte vilken gång i ordningen det blev jag såg honom på scen, men eftersom den här spelningen till stor del byggdes kring önskemål så passade jag på att önska en gammal favorit som han brukade spela för några år sen, eftersom den har vissa likheter med hans låt Bortstött. Men eftersom mitt önskemål ej blev uppfyllt så passar jag på att skriva om låten här istället. Så lyss nu till Bonzo Dog Bands fantastiska Readymades.

Bonzo Dog Band, även kända som The Bonzo Dog Doo-Dah Band, är ett humoristiskt konstskoleband som blandar genrer hej vilt. Tack vare tv-serien Do Not Adjust Your Set,  där bland andra Eric Idle, Terry Jones och Michael Palin som senare ingick i Monty Python, medverkade, nådde gruppen en bred publik. På scen har gruppen fått hjälp av storheter som Paul McCartney, Elton John och Eric Clapton, för att nämna några.

Med akustisk gitarr, elbas och trombon byggs en lätt melankolisk ballad upp. En nonsentext sjungs och allt är frid och fröjd.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar