tisdag 9 april 2013

Skiva: Moon Bandits - Action Changes Thinking


Jag har många gånger hävdat att banjo är om inte det bästa instrumentet så åtminstone topp fem. Moon Bandits är definitivt en grupp jag kommer peka på hädan efter, helt enkelt för att de bevisar att akustisk musik låter bättre på en banjo än på till exempel en gitarr. Det här är så långt ifrån finlir man kan komma, det är folkpunk i ordens rätta bemärkelse, akustisk punkmusik framförd på instrument typiska för amerikansk folk, i det här fallet banjo och fiol. Lägg där till två oslipade röster och amatörmässigt låtsnickeri så har ni allt som egentligen behöver sägas om duon.

Nu låter det kanske som att jag klankar ner på dem, men det gör jag inte. För det som många skulle påstå är nackdelar är exakt det som får mig att älska dem. De är i princip Totos motsats, så långt ifrån slick rockmusik man kan komma. Deras instrumentskicklighet är inte speciellt hög, det är inte sönderarbetade låtar, det är ärligt, rått, musik för glädjen snarare än för tekniskt kunnande. Moon Bandits bevisar att du inte behöver kunna mycket mer än att slå några ackord på en banjo, spela några simpla melodier på en fiol och skrika nästan naiva texter för att skapa stor musik. Och det är något som många skulle må bra av att inse.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar