onsdag 8 december 2010

Skivrecension: Doctors & Dealers - Trouble EP


Doctors & Dealers är ett enmansprojekt av en svensk tjej som kallar sig för Sparrow. Hon har tidigare släppt två album och det tredje planeras att släppas i början av nästa år. Trouble EP är en försmak inför det stundande albumsläppet. I pressmeddelandet till Trouble EP står det målande beskrivningar om hur Sparrow och producenten Gordon Raphael under en månads tid spelat in låtarna till EP:n och albumet och tillsammans har skapat något som kan liknas vid en mörk resa in i en värld regisserad av Tim Burton.

Det är med stor förväntning jag trycker på playknappen, tråkigt nog havereras mina förhoppningar redan vid första pianoanslaget i inledande Backstabber. Pianoljudet låter maskinaktigt och taffligt, när Sparrow efter en stund börjar sjunga sker ett otroligt antiklimax. Sången känns oengagerad, stundtals falsk och uttalet har en frän doft av svengelska - jag får nästintill tvinga mig själv till att lyssna vidare. Efter knappa två minuter sker något oväntat i låten, tempot sjunker markant för att sedan öka med en våldsam fart. Ett nästintill hemskt tilltag av upphovsmännen då mitt psyke, redan innan detta stressande parti, höll på att spricka.

Efter att ha försökt samla mig något så trycker jag igång spår två på skivan, titelspåret Trouble. Det låter bättre, pianot låter mjukare och mer autentiskt, för första gången upplever jag lite av den utlovade Tim Burton-världen.

Den andra halvan av EP:n fortgår i samma tecken som i spår två. Det jag uppfattar som skivans stora problem är Sparrows sång som inte alls tilltalar mig. Att bädda in sången i diverse körer hjälper, men det räcker inte. Musiken är stundtals bra, den utlovade mystiken finns där men tyvärr bara under korta perioder.

Några ord bör sägas om producenten Gordon Raphael. Han har tidigare producerat The Strokes debutalbum Is This It och Regina Spektors album Sovjet Kitsch. Att han nu väljer att producera Doctors & Dealers och att resultatet blir så intetsägande tycker jag känns märkligt - kanske lika märkligt som det känns för er att jag väljer att ge Trouble EP två blommor i betyg istället för en. Jag motiverar detta med att musiken stundtals är bra och att framsidan på skivan är snygg.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar