torsdag 29 december 2011

Veckans skiva v. 52: Jaguar Love - Take Me To The Sea

När The Blood Brothers la ner 2007 så var jag bland de sörjande. Ett av världens bästa post-hardcoreband var nu historia. Medlemmarna gick vidare till olika andra projekt. Den som lyckats bäst torde vara Morgan Henderson som numera är medlem i Fleet Foxes. Men den medlem jag hade ögonen på var Johnny Whitney, med sin säregna falsettröst som var en stor del av The Blood Brothers Länksound. Redan innan blodsbröderna gick skilda vägar så gav han sig på ett poppigare sound med halvlyckade projektet Neon Blonde, så förväntningarna på Jaguar Love var inte direkt skyhöga för min del. Och mycket riktigt blev jag besviken när jag först hörde Take Me To The Sea, gruppens första fullängdare.

Först på senare tid, snart fyra år efter att den släpptes, har jag omvärderat den. Visst saknar den mycket av det som gjorde The Blood Brothers så fantastiska, musiken hade mått bra av lite extra tyngd och grövre urspårningar än det som erbjuds på denna platta, men i grund och botten är det bra poplåtar av det lite skevare slaget. Och Johnnys röst gör mycket till, kalla den mesig, ettrig eller rent av fruktansvärd, jag kallar den fantastisk.

Lyssna på Take Me To The Sea på Spotify

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar