fredag 2 november 2012

Veckans Låtlista v. 44: Covers

Att höra nytolkningar på fantastiska låtar, eller höra ens favoritband ta en skräplåt och göra den bra är alltid kul. Därför återanvänder vi ett gammalt tema, nämligen covers.


Jakob:

Frank Turner - Pay To Cum
Punktrubaduren tolkar världens kanske bästa punklåt.

Frank Znort Quartet - Too Drunk To Fuck
Och även Oslos kanske bästa husband tolkar punkklassiker.

Andrew Jackson Jihad - 2 Headed Boy
Jag vet att jag kanske tjatat lite väl mycket det här bandet på senare tid, men kom igen, när de tolkar Neutral Milk Hotel så är det väldigt svårt att låta bli.

FM Belfast - Lotus
Isländsk electronicagrupp tolkar Killing In The Name Of av Rage Against The Machine och passar även på att döpa om den.

Paul Baribeau - Chelsea Hotel #2
Först tyckte jag mest att det var skoj att Paul gjort en Cohen-cover, men ju mer jag lyssnar på den ju mer inser jag att det antagligen är den absolut bästa Cohen-cover jag någonsin hört.


Anton:

Bror Gunnar Jansson - Ain't No Grave (Gonna Hold My Body Down)
Bror Gunnar tolkar en klassisk gospellåt och Popbrus filmar. 

Anna von Hausswolff - Gloomy Sunday
En av de vackraste och mest känslosamma tolkningarna av Gloomy Sunday.

The Tallest Man On Earth - Graceland
Varför fick inte Kristian Matsson framföra denna låt när Polarpriset delades ut i år?  

Anna Ternheim - China Girl
Från hennes debut-ep Shoreline.

Skilla - Dancing On My Own
Robyns hitlåt i ny tappning. 


Markus:

Carolina Wallin Pérez – Klåparen
Jag var tidigt ett fan av Kent, men också ett fan av tidiga Kent. Carolina Wallin Pérez har lyckats få mig att gilla även Kents nyare spår, fast i hennes tappning. 

Håkan Hellström – Båda Sidor Nu
Joni Mitchells original görs här rättvisa, även om sånginsatsen är klart sämre.

Eric Matthews – Needle in the Hay
Matthews har verkligen hittat känslan i Elliott Smiths låt och framför den med grungeig tyngd och känsla.

Pickin' On Series – Self Esteem
Vem kunde ana att The Offspring gjorde sig så bra som bluegrass?  

Antoine Dufour – Hide and Seek
Vansinnigt skickligt och vackert. En tolkning som imponerar och inspirerar.


Rasmus:

Divine Fits - Shivers
En låt jag skrivit om tidigare, men aldrig tipsat om...

Ghost Mice - Survival
...detsamma gäller den här låten.

Pascal - Håll om mig
En av bandets bästa låtar är en Peter Lemarc-cover som når höjder som Lemarc själv aldrig uppnått.

The Lucksmiths - Dignified and Old
Vila i frid Lucksmiths. Här tolkar de Jonathan Richman.

Two White Horses - Candy
Syskonen Jakob (Isolation Years) och Lovisa Nyström (Hello Saferide) tolkar en av El Perro Del Mars bästa låtar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar