torsdag 15 november 2012

Veckans skiva v. 46: ISIS - In The Absence of Truth

Denna veckan hade jag tänkt att skriva om ännu ett av alla de folkpopband som gillar. Men, som ni kanske ser, så lyckades jag tygla min enkelspårighet och istället gräva fram en skiva ur en helt annan genre.

ISIS bygger ljudlandskap som få band kan mäta sig med. Ofta börjar låtarna lugnt och dämpat och för att sedan på ett subtilt sätt växa till något större och mäktigare. Monotonin är viktig i uppbyggnaden och det är de små förändringarna i låtarna som får musiken att kännas intressant.

Om jag ska vara lite hård så tycker jag inte att Aaron Turners sång tillför speciellt mycket till låtarna utan ISIS låter som allra bäst i de långa instrumentala partierna. In The Absence of Truth släpptes 2006 och var bandets fjärde studioalbum. Bandet splittrades 2010 efter att ha spelat ihop i 13 år.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar