onsdag 26 maj 2010

Intervju med Anna von Hausswolff


foto: Cora Hillebrand

Anna von Hausswolff är arkitektstudenten som har bytt ritbrädet mot pianot. Hon gjorde stor succé på Way Out West-festivalen förra året och den 5 maj i år släpptes hennes debutalbum Singing From The Grave som fått idel positiva recensioner. På lördag spelar hon på Siestafestivalen och med anledning av det har vi gjort en kort intervju med henne.


Din debutskiva har fått lysande recensioner, hur känns det? Vad ger din skiva dig för känslor?

Det känns skönt och roligt. Personligen så vart jag väldigt nöjd med skivan redan innan den släpptes eller fick recensioner. Jag hade inte kunnat göra den bättre helt enkelt, så nu kan jag lämna den bakom mig, spela ute och sedan börja spela in på nytt när tiden vill sig.

Man läser ofta att din spelning i Annedalskyrkan under Way Out West 2009 var något utöver det vanliga. Vad hände egentligen?

Hm. Gud sänkte sig ner, medan Djävulen sökte sig upp, och på mitten möttes de och skakade hand. Allt detta skedde i kyrkan.

Om några veckor gör du två spelningar i Paris, finns det något mål eller dröm att bli stor utanför Norden?

Självklart. Jag älskar att resa och möta nya människor. Men, jag känner ingen stress. Allt tar sin tid.

Hur går du tillväga när du skapar musik?

Lite olika. Men, det brukar alltid börja med ett tillstånd som upptar alla mina känslokanaler, och sedan sätter jag mig vid pianot så fort som möjligt och försöker få utlopp för det. Jag försöker göra känslan mer fysisk.

Kommer du göra fler låtar på svenska?

Jag har flera låtar på svenska, men jag har bara inte spelat dem. Det har inte funnits tillfälle för det. :) De är inte redo helt enkelt.

Vad har du för influenser?

Starka, bestämda men ödmjuka människor som genomsyras av sin passion till musiken och konsten.

Vad kan vi vänta av din spelning på Siesta, och vad har du för förväntningar?

Jag håller fortfarande på och förbereder mig mentalt inför spelningen så jag vet inte exakt vad som kommer hända eller vad som kommer spelas. Men, vad jag kan lova är ett starkt engagemang och en ambition att musiken som en pil ska fara ut bland publiken och träffa deras hjärtan. Om inte det händer, så tänker jag ha roligt i alla fall!


Lyssna på Anna von Hausswolffs debutalbum Singing From The Grave på Spotify.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar