tisdag 20 augusti 2013

Kvällspepp: The Bronx och Kvelertak

På grund av diverse festivaler och allmän semester har jag inte skrivit på några veckor. Nu när jag sitter i en lägenhet i Malmö och väntar in kvällens festligheter så tänker jag dock ta mig i kragen och faktiskt skriva om de två band som är huvudmålet för dagen, nämligen The Bronx och Kvelertak.

The Bronx är ett hardcoreband från Los Angeles som bildades 2002 och som rönt stora framgångar i princip från start. Även deras akustiska mariachi-projekt, Mariachi El Bronx, blev hyllat av en nästan enad musikpress. Men ikväll står de på Posthusscenen i Malmö som sitt punkigare jag, med fyra självbetitlade plattor i ryggen. Den senaste plattan släpptes i tidigare i år och visar ett mer rockigt och mindre punkigt Bronx, men fortfarande förbannat bra.


Norska Kvelertak har sedan 2007 bjudit på en oerhört angenäm blandning av rock'n'roll, hardcore och black metal. Det kan låta rörigt men när dessa herrar från Stavanger kastar sig mellan stundtals nästan glättiga rock till malande blastbeatös så känns det så självklart att man nästan undrar varför ingen gjort det förr. Meir är gruppens andra platta och släpptes i mars.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar