fredag 2 augusti 2013

Topp 7: Catfight


Förlåt mig, Darren Hayman. Men om du har läst den här bloggen så vet du att jag älskar dig. Älskar allt du gör, både i teorin och i praktiken. Då borde du veta att jag skulle kunna göra det här inlägget alldeles för långt.

Och jag hade faktiskt tänkt tipsa om något av det nyaste du gjort, men nu blir det inte så. Jag hade tänkt tipsa om låten ”Old Man”, som dessutom är något av det mest lättillgängliga du gjort på länge. För även om jag gillar dina instrumentalplattor, 1700-talsplattor, häxbränningsplattor och spretiga 31-spårsplattor, så kanske inte det är något för folk som inte lyssnat på dig innan. Men så släpper du ”Old Man” som är en klockren poplåt. Och så tipsar jag inte om den, även om det var min första tanke.

Istället väljer jag att tipsa om ditt gamla band. Bandet som fick mig att börja lyssna på din musik; Hefner. Och en platta där du har sagt att vissa av låtarna kan du inte ens förstå varför någon skulle vilja lyssna på. Men jag tycker att plattan Catfight stundtals är riktigt, riktigt bra. Och den visar också på din kvalitet, då det är en skiva med låtar som inte kommit med på Hefners riktiga skivor, och inte heller som bonusspår när de skivorna återutgavs. Man vet att ett band är riktigt bra när så här bra låtar blir över. Titta bara på Ebba Grön, Morrissey, Bob Dylan, Allo Darlin', Eldkvarn...

Så här kommer 7 riktigt bra låtar från Catfight, låtar som inte var tillräckligt bra. Men jag älskar dem. Förlåt, Darren.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar