fredag 5 juli 2013

Låt: Triggerfinger - I Follow Rivers

Det är nästan två veckor sedan jag och Jakob besökte Hurricane Festival i Tyskland, men kombinationen festivaltrötthet, förkylning och en jävla massa jobb, har gjort att jag inte varit så aktiv här. Därför kommer detta inlägg först nu.

Triggerfingers spelning på Hurricane var inte festivalens bästa, eller mest minnesvärda på något sätt. Ändå är det här låten som har etsat sig fast i min hjärna mer än alla andra. Låten är inte ens särskilt talande för bandet; när den framfördes live fick trummisen (iklädd rosa kostym) stiga åt sidan, lämna plats åt en trummaskin och spela på glas istället. Låten är inte alls lika bredbent rockig som resten av Triggerfingers repertoar, men fan vad bra den är.

"I Follow Rivers" är precis vad en cover ska vara. Den tillför något nytt och lockar lyssnare som inte lockades av originalet. Jag har aldrig varit ett fan av Lykke Li, och kommer nog aldrig att bli heller. Jag tycker att hon är tråkig. Inte ens efter att ha lyssnat på hennes låt igen med nya ögon, efter att ha hört Triggerfingers version, tycker jag att hennes låt är särskilt bra. Triggerfingers däremot... När sommaren så småningom ska summeras så kommer den med säkerhet att tillhöra de låtar jag lyssnat mest på.

Och då de flesta av er förmodligen hört originalet, tänker jag inte skriva mer än så här, utan bara uppmana er att lyssna på denna version av låten!
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar