tisdag 26 februari 2013

Låt: Violent Femmes - Positively 4th Street

I helgen var jag på besök hos Rasmus i Göteborg och i vanlig ordning när man besöker honom så bjöds det på öldrickning och musiklyssning. Av en slump upptäckte vi att Violent Femmes, ett band vi båda uppskattar, hade spelat in en livecover av en gammal Dylan-låt, nämligen Positively 4th Street. Våra meningar om låten skiljde sig dock.

Låten börjar med att de kastat in en refräng där de upprepar textens inledande strof "You gotta lot of nerve" fyra gånger, på bästa punkmanér, något som så klart Dylan aldrig skulle gjort. I mina ögon höjer detta låten från en meningslös tolkning där de bara höjt tempot och tror att de ska komma undan med det, i Rasmus ögon sänkte den tillagda refrängen en annars trevlig cover. Jag vill inte höra Violent Femmes tolka Bob Dylan, jag vill höra Violent Femmes sno låten från Bob, göra den till sin egen, något som jag anser att de lyckats med, mycket tack vare detta extra parti.

Men Violent Femmes är alltid Violent Femmes och hur man än tycker att en Dylan-tolkning bör låta så är Femmes alltid ett band man borde ge en chans. Så gillar ni inte den här, så kan ni lyssna på några av deras övriga låtar, risken för att ni ska ångra er är mycket liten.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar