torsdag 7 februari 2013

Skiva: Sam Lachow: 5 Good Reasons

Låt oss vara helt ärliga. Jag gillar hiphop-genren starkt, men man kan knappast tycka att genren håller en jämn standard. De flesta album brukar sällan ha fler än 3-4 riktigt bra låtar, max. Visst finns det undantag. Tupac, Nas och Mos Def har överbevisat mig gång på gång med konsekvent känsla, men det är därför de är erkända legender. Så, döm av min förvåning när jag snubblade på Sam Lachows otroligt stabila debut på Soundcloud häromdagen.

Sam Lachow är en mångfacetterad rappare som även gör filmdokumentärer och regisserar. Här har han samarbetat med Raz Simone som tillsammans levererar en EP på fem låtar varav fyra håller fantastisk klass. Den lämpligt döpta skivan 5 Good Reasons är en skiva som domineras av riktiga instrument spelade av Seattle-baserade musiker och en finkänsla för produktion. Kombinationen hjälper verkligen att lyfta skivan från träsket av wannabe-rappers med för stora samplebibliotek.

Allt är dock inte lika perfekt som mixningen. Texterna är tråkigt nog lite slarviga emellanåt, vilket märks extra tydligt med raden: "I was good, but I became a bad ass" som känns ruskigt löjlig och blasé, men så fort jag hör introt till Coyote är allt förlåtet. Hela spåret är en producents våta dröm. Det är rent, dynamiskt, innovativt och (om man bortser från den lite svaga hooken) en sjukt välsnickrad låt. Låtarna Money och Nothing's Gonna Change är också fantastiskt genomarbetade. Pianoslingan i Money fångar mig från första rundan, ståbasen håller en i ett järngrepp och låten får fritt spelrum i mörkrets vrår. Det enda som drar ner låten, och helhetsintrycket i sig, är just texterna. Trots detta är det absolut värt att ge detta superfärska släpp en genomlyssning.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar