fredag 24 maj 2013

Skiva: Fishboy - Classic Creeps

Det var längesedan jag föll så pladask för ett band, som jag nu gjort för Fishboy. Senast var nog Hefner, för några år sedan. Och vana läsare av Popbrus har förmodligen kunnat se mig tipsa om dem ett antal gånger. Jag har även tipsat om Fishboy tidigare HÄR. Då skrev jag en uppmaning om att ni borde lyssna på allt de gjort. Har ni ännu inte gjort det, tycker jag att ni ska ge denna skiva en chans.

Fishboys sound skulle kunna beskrivas som ett mjukare, men samtidigt punkigare Belle and Sebastian.

Och bara där borde ni inse vilket fint band detta är. Men är ni inte övertygade än så är det väl bäst att jag fortsätter. Bandnamnet kommer från att sångaren på grund av ett vad åt en levande fisk när han besökte ett akvarium. Skivan Classic Creeps har framförts live i en bokhandel, då spelades varje låt i den avdelning som hade mest anknytning till låten. Skivan har tio låtar som samtliga behandlar en person, men alla låtarna hör ihop och berättar historien om två bröder som följer med sin pappa på en jaktresa, där en björnunge råkar dödas. Då bestämmer de sig för att bygga en rymdraket för att kunna åka tillbaka i tiden och rädda björnen. Varje låt har dessutom en egen seriestrip som går att läsa HÄR. Visst låter det fantastiskt?

Att skivan innehåller de fina kärlekssångerna ”Aaron the Afterthought Astronaut”, ”Allen Moss, Victor”, den märkliga allsångsrefrängen i ”Alyson Revere”, den catchy ”Aspen2K” och låten med den fina titeln ”Autumn the Owl (mistakes the feelings of being in love with the feelings of being an owl)” gör inte det hela sämre. Så vad väntar ni på?

Ja, just det, köper man skivan på cd, får man den i delvis handmålade omslag och med följer en seriestrip. Är inte Fishboy det perfekta bandet, så säg? Det skulle inte förvåna mig om jag kommer att försöka pracka på er dem fler gånger framöver...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar