fredag 14 juni 2013

Skiva: Freeheat - Don't Worry, Be Happy

Efter en halvlyckad spelning och ett boxinköp förälskade jag mig än en gång i ett band, som jag förvisso alltid uppskattat, men inte i lika hög grad som när jag först upptäckte dem för sex år sedan. Inte förrän nu, det vill säga. Jag pratar om The Jesus and Mary Chain. Ett band som det finns mängder av anledningar att älska: första plattan Psychocandy, dess ljudbild och dess betydelse för noisepopen som genre, att de sedan halt bytte sound, bara för att de kunde, och ändå fortsatte att vara fantastiska, deras coverversioner av låtar av bland andra Elvis, Prince, Leonard Cohen och Beach Boys, som lät som allt annat än originalen, och hur bandet splittrades efter att bröderna Reid började slåss under en spelning i Los Angeles 1998. Har ni inte lyssnat på bandet än, eller fortfarande bara hört Psychocandy, tycker jag att det är på tiden att ni ändrar på det nu.

Här tänker jag inte skriva om The Jesus and Mary Chain, utan om det som hände under en kort period efter det att bandet splittrades, och innan det att de återförenades 2007: Freeheat.

Bandet släppte endast två EP (som består av samma låtar så när som på en) samt en samling. De uppstod ur resterna av The Jesus and Mary Chain, med tre av medlemmarna därifrån plus en medlem från The Gun Club. Och de låter så som The Jesus and Mary Chain hade låtit om de inte hade splittrats, om de inte hade haft några förväntningar på sig och om det inte hade funnits spänningar inom bandet. De låter så som nosiepop ska låta. De låter helt jävla fantastiskt. Så bara njut, och låt detta vara inledningen på ännu en sommar fylld av noisepop!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar