måndag 6 augusti 2012

Tre år med Popbrus!

Idag fyller Popbrus tre år vilket vi firar med att lista några av de finaste musikögonblicken under de gångna åren.

Rasmus:

Skiva:
Allo Darlin' - S/T

Det är sällan en debut knockar så totalt som den här, både på skiva och live. Det är indiepopeufori precis så som man vill ha den, och skivan är fortfarande lika fantastisk som när den kom för två år sedan. Länk.

Låt:
Darren Hanlon - Scenes from a Separation

Darren återkom efter några års tystnad, men något var inte som det skulle. Det var mörkare. Men efter ett tag insåg man hur jävla bra det ändå var. Här har ni en kille som åldras med värdighet! Länk.

Konsert:
The Decemberists, Glasgow 5/3/2011

Kanske både första och sista gången jag någonsin kommer att få se detta band. Men sådan spelglädje det var, och publiken kunde varenda textrad. En spelning som var för bra för att den ens skulle ta sig till Sverige, med ett band som inte bara stod rakt upp och ner och spelade. Här har ni mallen för hur en perfekt spelning ska göras. Länk.


Anton:

Skiva:
jj - n° 2
2009 släppte det då mycket hemlighetsfulla och mystiska bandet jj sitt debutalbum n° 2. Stilfulla arrangemang, snygga melodier och en ljudbild som starkt påminner om The Tough Alliances glansdagar fick mig, och många med mig, på fall. Länk.

Låt:
O'Death - Bugs
Det sju man starka folkbandet från Brooklyn överraskade när de släppte sitt fjärde album 2011. Den smutsiga och gnissliga ljudbilden vi vanligtvis förknippat med bandet hade borstats av och blivit mer välpolerad och stilig. Bugs var en av förra årets absolut bästa låtar. Länk.

Konsert:
Anna von Hausswolff, Inkonst, Malmö, 7/5/2010
En ljummen vårdag 2010 följde jag med min bror till Inkonst i Malmö för att se den skivdebuterande Anna von Hausswolff. I efterhand ser jag spelningen som en av de bästa jag har varit på. Länk.


Jakob:

Skiva:
The Flaming Lips - Yoshimi Battles The Pink Robots
Gång på gång återkommer jag till den här skivan, gång på gång inser jag att jag helt glömt bort hur bra den faktiskt är. Yoshimi Battles The Pink Robots är en av mina absoluta favoritskivor, med sina elva perfekta låtar så är det i princip så nära man kan komma fulländning. Att skivan innehåller både pop och brus gör det även till en perfekt skiva att tipsa om så här på treårsdagen. Länk.

Låt:
Rasta Hunden - Mina Polare
Jag måste ta tillfället i akt och tipsa om ett av mina absoluta favoritband. Rasta Hunden kom från Sundsvall och släppte 1980 sin självbetitlade debutskiva som även blev deras enda, men det kan vara den enda svenska platta som helt kommit undan med att blanda ska och punk. Mina Polare är låten som nästan alltid går hem. Länk.

Konsert
Einstürzende Neubauten, Cikus, Stockholm, 7/11/2010
Det här var andra kvällen på deras trettioårsturné och som vanligt levererade industityskerna en fantastisk spelning. Oljud och primalrock i en härlig kombination. Headcleaner och Silence Is Sexy lever fortfarande kvar som något av det bästa jag någonsin upplevt på en scen. Nu är det bara att hoppas på att de fortsätter i trettio år till och snart kommer tillbaka till oss här i norden. Länk.



Markus:

Skiva:
Weezer - Pinkerton
Inte nog med att det är en bra skiva, utan dessutom är det en sann och äkta recension med hög igenkänningsfaktor. Att läsa inlägget får mig att rota fram skivan i hyllan och dra på mig lurarna för att försvinna in i Weezers dimma av självömkan. Förbannat bra! Länk.


Mitt i all festlighet kan vi även berätta att arbete med en ny hemsida har påbörjats och att det i och med den kommer ske en hel del förändringar - mer om det senare i höst!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar