torsdag 20 december 2012

Veckans skiva v 51: The Nàu Ensemble - The Eternal: Variations on Joy Division

Nyligen besökte jag en skivbutik i Malmö. Efter att ha hittat några utmärkta skivor stod den bara där: en skiva jag aldrig tidigare hört talas om, men vars omslag hade både ”Joy Division” och ”The Eternal” skrivet i ena hörnet. ”Vad kan detta vara?” Tänkte jag, då ”The Eternal” är Joy Divisions bästa låt enligt min mening. Det visade sig vara en svensk kammarorkester som tolkar Joy Division. På 53 minuter lyckas de dock bara tolka tre av bandets låtar, samtliga från skivan Closer. I konvolutet står att läsa att det handlar om fria tolkningar, att det mer handlar om stämningar och textfragment som tolkas en låtarna i sig. Det låter lovande tyckte jag och tryckte på play.

”The feeling is one of swimming in a calm beautiful ocean, yet there is the clear realization of a very strong undertow. Before you know it, you have been pulled out to sea with land disappearing in the distance – and you are enjoying it.”

Ett flummigt citat som även det står att läsa i konvolutet. Och visst går det att beskriva musiken så. Andra hävdar att det låter som i ett kloster. Även detta är en adekvat beskrivning. Men främst handlar det om stämningsfull bakgrundsmusik, som ger julstämning åt Joy Divisions låtar (även om man måste lyssna noga för att höra att det är deras låtar). Eller kort sagt: det är en bra skiva

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar