onsdag 19 augusti 2009

Veckans Skiva v. 34: Rilo Kiley - More Adventurous


Första gången jag stiftade bekantskap med Rilo Kiley var när de agerade förband till Bright Eyes på Vega i Köpenhamn 2005. Det jag minns starkast från konserten var främst gitarristen Blake Sennetts gitarr, en Fender Telecaster som var dekorerad med ett klistermärke föreställande den norska flaggan. I musikväg minns jag i stort sett bara en refräng med texten "Bad news, baby I'm bad news". Texten tillhör låten Portions for foxes och var anledning till att jag senare började lyssna på Rilo Kiley och deras skiva More Adventurous.

Jag anser att More Adventurous inte har några svaga låtar. Till en början hade jag dock svårt för det femte spåret,
I never, men den har på senare tid vuxit i mina ögon (eller öron) och höjts upp till skivans övrigt höga nivå.

Det jag har fastnat för hos Rilo Kiley är dels Blake Sennetts gitarrarrangemang, men framför allt Jenny Lewis röst som framhäver texterna och melodierna på ett superbt sätt.

More Adventurous är Rilo Kileys tredje studioalbum och är bland annat producerat av ingen mindre än Bright Eyes-medlemmen Mike Mogis. Låtar från albumet har spelats i diverse TV-serier och filmer, som till exempel i
The O.C (Portions for foxes) och i Monster in law (I never), trots det så är de inte särskilt kända i Sverige. Förmodligen har fler hört talas om Jenny Lewis soloprojekt tillsammans med the Watson twins som har spelat ganska mycket i Sverige. Lewis skulle ha spelat på förra helgens Way out West, men har av någon anledning ställt in hela sin Europaturné.

De absolut starkaste spåren på skivan är
Portions for foxes, Abscense of god och Blake Sennetts sololåt Ripchord där han sjunger och kompar sig själv med ett enkelt gitarrkomp.

Spotifylänk till skivan HÄR

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar