fredag 30 december 2011

Veckans låtlista v. 52 - Året 2011

Idag är det den sista fredagen för detta året och vad passa då inte bättre än att summera år 2011 med fem väl valda låtar.


Jakob:

Tyler, The Creator - Yonkers
Singeln som tog Tyler och hans gäng av vargar från undergroundhype till indievärldens älsklingshiphopare.

Tex Williams - Smoke! Smoke! Smoke! (That Cigarette)
Jag såg under året om Thank You For Smoking och blev lätt besviken, men soundtracket är fortfarande fantastiskt. När en av låtarna därifrån dök upp på radion i spelet L.A. Noire så cementerade den sin plats på denna lista.

The Mountain Goats - Lovecraft In Brooklyn
Till viss del för att jag saknar vår för tillfället bortreste skribent Rasmus, till viss del som hyllning till mannen som tog mig under sina vingar i Oslo.

Hefner - The Hymn For The CigarettesDen sjöngs i Växjö under våren, den sjöngs i Berlin i somras och i höstas spelades den in i Antons hemmastudio.

Motörhead - Ace Of Spades
Det började som en plojgrej i början av sommaren och eskalerade till att bli tongivande för hela sommaren.


Anton:

O'Death - Bugs
Året startade med att O'Death släppte låten Bugs, en låt som har hängt med hela året och fortfarande är lika bra.
  O'Death - Bugs by cityslang 

Veronica Maggio - Snälla bli min
I april släppte Maggio det överhyllade album Satan i gatan. Efter en genomlyssning fastnade jag ändå för denna låt som är skivans överlägsna höjdpunkt.

Foster The People - Pumped Up Kicks
Sommaren avnjöts delvis till dessa dansanta tonerna av Foster The People.

Michael Kiwanuka - I'm Getting Ready
När hösten blev allt mörkare fann jag årets största ljusglimt i Michael Kiwanuka.

Hot n' Spicy - James
Den ovintriga vintern fick mig att åter igen lyssna på denna Pat Metheny-klassiker.


Markus:

Mariah Carey - Bye Bye
2011 var året då jag upptäckte Mariah Carey, och glad är jag för det! Visst kände jag till hennes ballader innan och visste att hon hade en utomordentlig röst, men jag hade nog fördomsfullt avfärdat allt annat. Texterna, sången och produktionen är precis så slickt och slimmat som det ska vara. Detta är en låt som berör oavsett vad man säger Bye Bye till i livet.

Magnetic Fields - Meaningsless
Jag kan erkänna att texter har varit en väldigt sekundär låtaspekt för mig. Frasering och innebörd än mindre. Men det börjar sakteligen gå upp ett ljus i mitt huvud om hur briljant det kan göras. Att sjunga en låt om hur meningslöst ett förhållande har varit med en stark ironi känns så fantastiskt träffade i ett sånt livsstadie.

La Coka Nostra - Bang Bang

För att bryta nedstämdheten har detta varit årets testosteronbooster i mina öron. Det må vara opretentiöst och lite löjligt, men likväl känner man hur ryggraden rätar på sig och hur gångstilen automatiskt förändras till något slags "swagger" i takt med musiken. Just känslan att inte ta vilken skit som helst och att tagga till saknas i stort i lama Sverige. På gott och ont.

Violent Femmes - Good Feeling
En riktigt fin klassiker som förtjänar att uppmärksammas även om den har några år på nacken. Det låter inte riktigt som Violent Femmes, det svänger inte som det brukar, men ack vad vackert det är.

Bon Iver - Perth

Färsk låt som i sin produktion gör mig riktigt varm och glad inombords. Hela låten är vansinnigt genomarbetad och känns konstnärligare än mycket annat som släppts i år. Inte märkligare eller mer speciellt, men det känns som att insupa ren och oförstörd konst genom öronen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar