fredag 23 december 2011

Konsertögonblick 2011

Idag är det dags att traditionsenligt summera årets finaste konsertögonblick.

Rasmus:

1. Decemberists - The Rake's Song (Glasgow 5/3)
Långt ifrån deras bästa låt. Men med en stor publik som kan varenda ord och när majoriteten av bandet agerar trummisar, så blir det här bland det mäktigaste jag sett. Någonsin.

2. The Ark - Prayer For the Weekend (Blädinge 13/8)
The Ark gjorde en fantastisk avslutning på karriären i somras. Bäst var de i Blädinge. Och de mer dansanta låtarna tände till rejält.

3. Morrissey - Meat is Murder (Hultsfred 16/7)
En rå och köttig version av den gamla Smiths-klassikern visar att gubben fortfarande kan.

4. Bright Eyes - Road to Joy (Göteborg 28/6)
Tredje gången jag såg Conor Oberst live var också den bästa. Aldrig tidigare har jag sett en sådan energi från honom. Och vilken glädje det var att han spelade denna fantastiska låt.

5. Säkert - Får jag (Göteborg 11/3)
Det är alltid mäktigt när Annika Norlin sjunger om mitt gamla stamhak Dovas. För övrigt en väldigt fin spelning.

6. José Soracha - Tappar (Säljeryd 8/7)
Nya låten om vintern i Stockholm var också bästa låten, när José återvände hem till Småland.

7. Thorsten Flinck - Balladen om K (Hultsfred 16/7)
Thorsten live är alltid en upplevelse. Bland det bästa på Hultsfred i år.


Jakob:


1. Daniel Johnston - Story Of An Artist (Malmö 16/8)
Ja, jag är en fanboy, det är inget jag sticker under stol med. Båda gångerna han försökte sig på att spela Story Of An Artist så var han tvungen att avsluta av vad som såg ut att vara känslomässiga skäl, väldigt rörande och väldigt hjärtskärande.

2. Earth - Ouroboros Is Broken (Stockholm 20/4)
Fantastisk låt som enligt bandledaren, Dylan Carlson, framfördes för sista gången just den här kvällen. Om det stämmer har jag ingen aning om, men just då var det stort.

3. Scraps of Tape - Flera Meter Kort (Malmöfestivalen 23/8)
Egentligen vill jag säga hela spelningen, men av någon anledning så står just den här låten ut. Malmöfestivalens bästa spelning, helt klart.

4. The Specials - You're Wondering Now (Köpenhamn 11/9)
Ett perfekt avslut på en oväntat bra konsert.

5. Avgrunden - Den Fördömda Jorden, (Säljerydsfestivalen)
Återigen är jag osäker på datum, men även här är det den speciella stämningen i den lilla byn Säljeryd som till stor del gjorde ögonblicket så stort. Att avnjuta Avgrunden sittandes i en soffa, bara några centimeter från scenen och verkligen känna hur ljudvågorna sköljde över mig var stort.

6. Andi Almqvist - Krautobahn (Malmöfestivalen 19/8)
Det var utan förväntningar jag gick dit men när jag gick därifrån så var jag i princip frälst.

7. Nordloef - Love Will Tear Us Apart (Säljerydsfestivalen)
Minns inte exakt datum, men när hans gameboys hävde ur sig Love Will Tear Us Apart i ett knökfullt hönshus så fanns det inte mycket mer att begära.


Anton:

1. Morrissey - Meat Is Murder (Hultsfred 16/7)
I början av året hade jag inte ens en liten tanke på att Morrissey skulle komma med på någon av mina summerade listor av årets musik. Meat Is Murder på Hultsfredsfestivalen är dock utan tvekan det starkaste konsertögonblicket i år.

2. Braids (Hultsfred 14/7)
Jag kan omöjligen välja ut en specifik låt från denna magiska spelning en tidig eftermiddag i det regniga och småkyliga Hultsfred. Mästerligt och storartat.

3. The Ark - It Takes A Fool To Remain Sane (Blädinge 13/8)
Kanske inte den bästa låten som The Ark spelade under sin sista spelning i Småland, men ändå den låt som betyder mest för mig.


4. Emil Jensen - Växlande molnighet (Växjö 7/5)
Emils miniepos över en förfluten vecka som utspelar sig under en sommar på landet gör sig otroligt bra på skiva men kanske framför allt live i en gammal teater.

5. Jojje Wadenius - Mitt lilla barn (Blädinge 13/8)
Wadenius musik passade som handen i handsken under den soliga sommareftermiddagen då ett fullproppat Tyrolen i Blädinge väntade på The Arks avskedskonsert. Mitt lilla barn var en av de låtar som fick publiken att dra på smilbanden.

6. Old Kerry Mckee - Death, Oh Death (Hultsfred 16/7)
Göteborgaren Old Kerry Mckee var Hultsfredsfestivalens gladaste överraskning, nu väntar i alla fall jag spännt på det kommande debutalbumet.

7. Tonbruket (Hultsfred 14/7)
I stil med Braids så gjorde Tonbruket en storartad spelning som jag inte kan välja ut någon speciell låt ifrån.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar