tisdag 15 januari 2013

Jakobs Musikhörna v 3: Grisen Skriker - Grisen Skriker's Ep's + 4 Låtar Till

Det är sällan nu för tiden man hör någon säga att de lyssnar på Grisen Skriker. Kanske är de förbisedda eller kanske umgås jag bara i fel kretsar, hur det än förhåller sig så förtjänar bandet lite extra uppmärksamhet.

Jag kom själv i kontakt med bandet ganska sent då deras låt Sextiofem medverkade i en reklam för något pensionssparande, vilket har jag sedan länge glömt. I reklamen satt en medelålders man i sin bil och skrek med i refrängen:

"Fy fan för å bli sextifem!
Sextifem, sextifem, sextifem!"

Jag blev helsåld direkt, för med låtar som nämnda Sextiofem, Ett Tusen Punks, Vår Tids Folkmusik och Grisen Skriker så är det inte lätt att värja sig. Lättlyssnad och attitydstinn punk, om det nu finns något sånt, det är i alla fall sånt som går direkt till hjärtat hos mig. Speciellt när det görs så bra som i Grisen Skriker.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar