torsdag 3 maj 2012

Veckans Skiva v. 18: Millencolin - Life On A Plate

 
Life On A Plate är andra plattan av Örebros pionjärer, Millencolin, en platta som alltid är ett kärt återseende. Av någon outgrundlig anledning så får jag gång på gång för mig att jag växt ifrån det här bandet, att deras senare karriär har förstört även det jag älskade med de tidiga plattorn, till och med Pennybridge Pioneers. Men så fort Bullion rullar igång så får jag gåshud, texterna sitter fortfarande kvar i bakhuvudet och jag fylls med glädje. För det här är fantastiskt, från första till sista sekund så är det precis vad jag älskar med skatepunk, tramsiga texter, melodier som sitter precis där de ska, en hel del skainfluenser, någon enstaka kör som är fantastisk i sin simpelhet, men framförallt ett jävla ös.

Just ös är nog det ord jag skulle använda mig av om jag var tvungen att sammanfatta den här skivan med ett ord. De flesta låtarna går helt häpnadsväckande fort, gitarrljudet är sådär perfekt skränigt, trummorna smattrar och på drygt en halvtimme så är de fjorton spåren avverkade. Och vilka låtar man bjuds på under den halvtimmen. Flera av bandets absolut främsta stunder hittas här, Vulcan Ears, Story Of My Life, Olympic, Reply och Airhead är alla låtar som hade hamnat på min personliga best of-platta med bandet.

Det här är en perfekt sommarplatta, för de där aktiva dagarna då du vill annat än bara ligga och lapa sol. Oavsett om du glider på en bräda, krökar i en park, lirar fotboll eller bara är ute och glider på cykeln så är det här ditt soundtrack.

Lyssna på Life On A Plate på Spotify!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar