fredag 10 september 2010

Låtlista v. 36 - Höst



Veckans låtlista på Spotify

Rasmus:

Henry Bowers - I Like Darkness
Kan vara bra att gilla mörkret på hösten.

Eldkvarn - Inget bra för mig själv
Typiskt höstbeteende?

The Mountain Goats - Sept 15th 1983
Kan man bli besviken på det här bandet?

Aberfeldy - Summer's Gone
Med en catchy melodi som minner inte så lite om Sufjan Stevens.

Ryan Adams - Halloweenhead
Vissa förknippar hösten med Halloween. Jag förknippar den med Ryan Adams. Här får ni båda.


Jakob:

September Malevolence - Who Watches The Watchmen
Svensk postrock som hyser stort hat mot september.

Kaizers Orchestra - Enden av November
Norrmännen förmedlar en känsla av ständig höst.

Tom Waits - November
En vemodig Tom Waits sjunger om November, denna höstens månad.

Bohren & Der Club of Gore - Staub
Begravningsjazz är passande när mörkret sänker sig över svealand.

Can - Mushroom
En av de bästa sakerna med hösten är svamp, svamp och krautrock.

Anton:

JayMay - Autumn Fallin'
Skivan med samma namn som låten är perfekt under mörka höstdagar.

Lars Winnerbäck - Höst på min planet
Med Winnerbäcks kanske bästa textparti någonsin;
"Persiennerna dras ner, det mörknar och jag ber:
Låt mig bli din melankoliska vemodskavaljer.

En nattlig promenad
i en höstmörk stad;
jag kan inte önska mig nåt mer."


Antony and The Johnsons - Hope There's Someone
Antony, med sin melankoliska musik, personifierar hösten.

Anna Ternheim - My Heart Still Beats For You
På hösten för två år sedan släpptes skivan Leaving On A Mayday, en riktig höstskiva.

Emil Jensen - Igen
"Då blir det höst igen.
Det trodde jag aldrig.
Det tror man aldrig
att det ska bli.
"

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar