onsdag 20 oktober 2010

Skivrecension: Jim Hanft - Weddings Or Funerals

"I can smell the sunshine cookin'
so I'm tearing off this roof"

Weddings Or Funerals visar Jim Hanft känsla för både texter och melodier och med ett genomarbetat arrangemang så tar skivan klivet från något som kunde ha blivit en lång gäspning till något intressant och fängslande. Att spela amerikansk folkrock är inte svårt, men att göra det så att lyssnaren fångas i musiken och verkligen lyssnar är en talang. Denna talang har Hanft, men han får god hjälp på Weddings Or Funerals, främst av multiintrumentalisten Anders Pettersson som gör ett fantastiskt jobb på skivan.

Weddings Or Funerals är inspelad i Decibel Studios i Stockholm och är producerad av Lasse Mårtén som tidigare jobbat med bland andra Johnossi, Anna Ternheim och Maia Hirasawa. Mårtén har fått till ett otroligt snyggt ljud på skivan, speciellt på pianot och banjon, som låter äkta och gammalt, men ändå med ett modern touch med ett stort och fett trumljud. Att arrangemangen är så pass genomarbetade är dock inte bara till godo, i låten Family Tree tycker jag att det blir för många instrument som vill höras och en stressad känsla infinner sig. Därför känns avskalade Shipwreck som ett skönt avbräck. I Shipwreck får sångerskan Samantha Yonack även en egen vers som verkligen höjer låten, det hade inte skadat om hon hade fått ännu mer utrymme på skivan.

Hanft lyckas hålla en jämn nivå på skivan med topparna Run My Love, Shipwreck och In This Film. Trots att Hanft kanske inte riktigt når upp till folkrockens högsta nivå så är Weddings Or Funerals ändå en bra skiva som både tål och är värd flera genomlyssningar. En stark trea blir betyget.