onsdag 2 november 2011

Skivrecension: Jamie N Commons – The Baron EP

Jag blev uppriktigt överraskad när jag efter en första genomlyssning läste att Herr Commons är ringa 22 år gammal. Hans röst tillhör någon som är kanske dubbelt så gammal. Men på skivan är det däremot tunt med överraskningar.

Jamie N Commons låter precis som en sångare som gillar blues och gospel i någon utsträckning men som har gjort något fel. Tittat för mycket på idol? Anlitat fel producent? Inte fattat grejen? Hur som helst så är det för mycket pop och för lite blues. För mycket puts och för lite känsla. Alla låtar på The Baron EP förmedlar ungefär samma stämning och jag hinner bli uttråkad innan de dryga 15 minuterna är över.

Jag ska dock inte vara för hård mot pojken. Det är hans första platta och han vet kanske inte riktigt vad han vill. Han är en hyfsad låtskrivare och första spåret, The Preacher, skulle platsa på en vildmarksplaylist tillsammans med låtar från Into the Wild-soundtracket. Resten av skivan är inte dålig, men jag skulle inte lyssna på den självmant.

Jag tänker avsluta med tre tips och en fråga till Jamie:

Sluta försöka låta som Eddie Vedder eller Johnny Cash eller vem du än försöker härma. Det soundet är redan taget.

Sätt dig med gitarren och skriv en låt som är din egen, så kommer det bli mycket bättre, tro mig!

Man kan skriva låtar i dur.

Vad är grejen att fotografera sig på en strand vid havet? Alla artister gör det nu för tiden. Herregud

Gästskribent: Josef Söreke

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar