måndag 4 januari 2010

Månadens Netlabel: 8bitpeoples

Den här månaden hade jag egentligen tänkt skriva om ett netlabel som ligger mig varmt om hjärtat, nämligen The Crushing Weight of Mainstream Ignorance. Tyvärr verkar det dock inte bättre än att deras sida för tillfället ligger nere. Förhoppningsvis dyker den upp snart igen, men tills dess får jag skriva om ett annat.

8bitpeoples är antagligen världens stösta chiplabel, möjligtvis att det skulle kunna finnas något japanskt som är ännu större, men jag tvivlar. I princip ALLA som är något inom chipmusiken har släppt en egen platta eller medverkat på ett eller annat sätt på det här bolaget. Det drivs av folk som verkligen älskar det de gör och alla släpp håller hög klass, även om allt inte riktigt faller mig i smaken.

Under lite drygt tio år har 8bitpeoples verkat för att föra fram det absolut bästa inom chipmusiken, oavsett genre. Allt från gameboytechno till C64-electronica ges plats här och etiketten bevisar att chip inte är en homogen genre som många verkar ha fått för sig. Nyligen passerade antalet släpp den magiska hundragränsen och mer är att vänta. Utgivningstakten är snabb och flera släpp i månaden är inte en ovanlighet.

Utöver gratisplattor så har även några fysiska skivor släppts, vilka kan vara värda att kolla in om man hyser ett intresse för musiken som finns där. 8bitpeoples är även den drivande kraften bakom västvärldens (kanske världens?) största chipfestival, Blipfest, och i år hade de sin första europeiska festival i Danmark.

8bitpeoples hemsida hittar du HÄR

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar