torsdag 28 januari 2010

Festivaluppdatering

Artistsläppen haglar tätt så här i slutet av Januari. Emmaboda har sagt att hädan efter så kommer artistsläpp ske varje vecka tills line upen är klar om allt går som det ska. Även Roskilde verkar ha börjat med sina veckosläpp. Peace & Love är kanske den festival som kommit längst i sin artistbokning med runt 50 släppta akter redan. Arvika fortsätter dock att släppa band som verkligen inte intresserar alls, är det kanske på väg att gå samma öde till mötes som Hultsfred?

Först vill jag ta tillfället i akt och tacka Sveriges kanske mysigaste festival, Emmaboda, för att de trots sin blogg-electro inte helt tappat kollen på vad som är viktigt här i livet, nämligen brilljant popmusik. För i dagens bandsläpp så var det inte Ed Banger-släppet Breakbot som var det som fick oss på Popbrus att längta till en Småländsk åker i slutet av Juli, utan Wavves, som utan tvekan kommer spela för en på tok för gles publik, precis som The Pains of Being Pure at Heart förra året. Hade det fortfarande varit indieboda så hade popsnörerna gråtit av glädje, men nu får vi nöja oss med att vi som har insett Wavves storhet kommer få en jävligt trevlig stund i skogen i sommar. Dagens bandsläpp innehöll alltså electro i form av Breakbot, som säkert gjorde många glada, och alla noisepoppares älskling Wavves, no more, no less.

Peace & Love har även de haft bandsläpp och kanske deras svagaste hittills i mitt tycke. Överst på listan står Europe, inte särskilt spännande. Mew kanske får några att boka en resa till Borlänge, men jag avnjuter dem hellre på Siesta. Undergroundvisans härförare, Loke, kommer besöka festivalen och kan vara värd att titta på om man löser biljett och enligt relativt säkra källor så är Nick Lowe värd att kolla in. Utöver dessa akter så släppes även Hästpojken, Eddie Cotton, Elin Ruth Sigvardsson, Adept, Magnus Carlson & The Moon Ray Quintet, Moto Boy, The Bones, Daniel Lemma, Serengeti och The Animal Five.

Arvika i mitt tycke ett trist släpp och bevisar ännu en gång att de är en festival på väg neråt, som ibland råkar boka fullträffar men oftast snavar någonstans långt innan mållinjen. I tisdagens släpp avslöjade de en artist jag skulle kunna tänka mig att se nämligen Mixtapes & Cellmates. I övrigt så var släppet en stor gäspning med In Flames, Jinder, Dufvan, Corroded, Agent Side Grinder, Super Viral Brothers, Harald Björk och Verkstaden.

Roskilde fortsätter att släppa artister som man aldrig har hört talas om, nämligen Afenginn, Blackie And The Rodeo Kings och The Rumor Said Fire.

Way Out West avslöjar även på sin Facebooksida att hypade Girls är bokade, tillsammans med Real Estate och Samling.

Det kommer antagligen skrivas VÄLDIGT lite om Sweden Rock Festival här på Popbrus, helt enkelt för att ingen av oss tre som skriver här har något större intresse i festivalen alls, men jag kan inte låta det gå obemärkt förbi att de faktiskt bokat Suicidal Tendencies, vilket får det att spritta lite i mina ben och får mig att drömma mig bort till en moshpit i Sölvesborg smockfull med svettiga hårdrockare. Även Opeth släpptes nyligen för er som gillar lite mer finess och mindre hardcoreriffande.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar