fredag 6 augusti 2010

Låtlista v. 31 - Ett år med Popbrus

Idag fyller Popbrus ett år. I bloggosfären kan det närmast liknas vid myndig. För att fira detta består veckans låtlista av de artister som var och en av oss här på Popbrus tipsat mest om.

Veckans låtlista på Spotify

Rasmus:

The Magnetic Fields - All The Umbrellas In London
16 fantastiska popalbum och en radda eps har herr Merritt släppt vid det här laget. Mer än så ska inte behövas.

Thåström - Fanfanfan [kl. 03.00 på natten]
Sveriges bäste sångare genom tiderna.

Belle & Sebastian - Sleep The Clock Around
Popfantasten i mig kan inte få nog av det här. Aldrig.

The Clash - Safe European Home
The Clash... Vad ska man säga, var ska man börja? De har alltid funnits där och kommer alltid att göra det.

The Jesus And Mary Chain - You Trip Me Up
Noisepop när den är som bäst.


Jakob:

Daniel Johnston - The Beatles
Hur kan jag ens börja förklara min fascination för Daniel Johnston? En början kan vara att han är en av världens bästa låtskrivare...någonsin...

The Clash - Bankrobber
Om det inte vore för The Clash-temat vi hade en gång så hade dem nog inte hamnat på den här listan, vilket är synd då de är ett av de band som verkligen formade min musiksmak i unga år.

Animal Collective - The Purple Bottle
Animal Collective däremot är ett band som format min smak på senare år och förkommer därför ofta på mina listor.

The (International) Noise Conspiracy - A Northwest Passage
Både Refused och The (International) Noise Conspirasy är fantastiska grupper med Dennis Lyxzén så...

Tom Waits - The Piano Has Been Drinking (Not Me)
På sista platsen stod valet mellan Dead Kennedys och mr. Waits, ett tämligen lätt val om jag får säga det själv.


Anton:

Bright Eyes - A Perfect Sonnet
Conor Oberst är nog den artist jag lyssnat mest på någonsin och superlativ räcker inte till för att beskriva honom. A Perfect Sonnet var den första låten jag hörde, trollbindande!

Anna Ternheim - Troubled Mind
Oberst får gott sällskap av, enligt mig, Sveriges bästa låtskrivare och artist. Ternheim slutar aldrig att övertyga på mig.

Weezer - The Good Life
Att Weezer kom såhär högt på listan känns egendomligt då jag sällan lyssnar på dem. Men deras första två skivor är trots allt två av de bästa rockskivorna jag har hört.

Ben Gibbard (and Jay Farrar) - All In One
Gibbard är en central figur i mitt musiklyssnande, han passar i alla lägen.

Regina Spektor - Sailor Song
Spektor är en stjärna på att blanda humor, glädje, aggression och sorg i sina låtar, kan man tröttna?

1 kommentar: