fredag 13 augusti 2010

Konsertrecension: The Tallest Man On Earth, Stay Out West, Annedalskyrkan, Göteborg 12/8


Skivan The Wild Hunt av The Tallest Man On Earth är en av mina absoluta favoritskivor i år, mycket tack vare Kristian Matssons energiska gitarrspelande och kraftfulla sång. Med detta i bakhuvudet väntade jag mig ett musikaliskt yrväder på Annedalskyrkans scen, istället fick jag en mysig dalmas i ultrarapid. De inledande låtarna The Wild Hunt och Thousand Ways framfördes bra mycket långsammare än på skiva, vilket gav ett något sävligt intryck. Även publikfavoriterna The Gardener och King Of Spain gick onödigt sakta. Visst, låtarna är fortfarande bra men de får en helt annan mjukare karaktär i lugnare tempo, en karaktär som jag inte tycker passar Matsson alls lika bra som den man hör på skiva.

Trots att The Tallest man On Earth spelar solo så fyller han ut den förhållandevis stora scenen bra, det är givetvis ingen sprudlande scenshow, men det är kul att titta på. Mellansnacket har en mysig ton, han pratar om nervositeten att spela på hemmaplan, om vänner och om gamla band.

I set-listen smyger det sig in flera nya låtar från en kommande EP, tyvärr imponerar ingen av dem speciellt mycket. En av de nya låtarna låter som att den är tagen direkt från en tecknad Disneyfilm, endast Matssons raspiga och säregna röst räddar låten från att falla i den sockersöta musikbägaren.

Trots min något negativa ton så tycker jag att The Tallest Man On Earth gjorde en väldigt bra spelning, men mina höga förväntningar ifylldes tyvärr inte. Hade låtarna spelats i normalt tempo så hade The Tallest Man On Earths en timme långa konsert i summeringen av Way Out West garanterat tillhört en av de absolut bästa, nu kommer det endast bli en i mängden.

Jag får känslan av att The Tallest Man On Earth skulle passa mycket bättre på en mindre intimare klubb där han kommer närmare publiken. Den 11 november kommer han tillbaka till Sverige för en spelning på Debaser i Malmö, låt då se om min fundering stämmer.

2 kommentarer:

  1. det du säger om att the tallest man on earth passar bättre på en mindre intimare klubb håller jag med om. men om man gillar the tallest man on earth så var det här fortfarande en helt jävla otroligt bra spelning! utan tvekan bästa spelningen på way out west enligt mig.

    SvaraRadera
  2. Javisst var det en väldigt bra spelning, men jag hade ändå väntat mig lite mer. Det var absolut en av de bästa spelningarna på Way Out West.

    SvaraRadera