måndag 16 augusti 2010

Konsertrecension: The Radio Dept., Way Out West, Göteborg 14/8

Låt mig säga det direkt, The Radio Dept. är inget liveband. Visst, det låter bra, fruktansvärt bra, men det är så fruktansvärt tråkigt att titta på att jag knappt vet vart jag ska ta vägen. Medlemmarna spelar sina grejer, mer än så är det inte, inte ett försök till att underhålla publiken ett dyft utöver musiken. Och ibland funkar det, men i The Radio Dept.s fall så gör det tyvärr inte det, alls.

Men musikaliskt så är spelningen fantastisk, förutom att basen ligger för lågt och ofta försvinner bakom gitarrerna. Låtvalen är bra och passande, med Heaven's on Fire och This Time Around som absoluta toppar, antagligen för att det är mina favoriter från senaste plattan.

Jag önskar verkligen att jag uppskattade The Radio Dept. mer i en livesituation, men faktum är att jag uppskattar dem mer som jag avnjöt dem på Emmaboda för några veckor sen, som bakgrundsmusik. Fantastisk och underbar bakgrundsmusik.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar