torsdag 26 augusti 2010

Veckans Skiva v. 34: Best Coast - Crazy For You

Jag vet inte om det bara är i mitt umgänge eller om Best Coast faktiskt är ett väldigt förbisett band här i Sverige? De är pitchforkhypade och omnämns i engelskspråkiga bloggar över hela internet. Ändå var det glest framför scenen när de spelade på Emmaboda, inte ens jag var där. MEN jag såg konserten sittandes i mitt camp, dels för att jag var trött men framförallt för att jag vid tillfället inte hade insett hur bra de faktiskt är.

Hjärnan bakom Best Coast, Bethany Cosentino, var tidigare medlem i Pochaunted, något som inte märks på något vis i musiken. Att hon har ett förhållande med Nathan Williams från Wavves känns dock inte speciellt förvånande, även om jag tror att Best Coast hittade sitt sound innan Bethany hittade Nathan. För visst finns vissa likheter banden emellan.

Det rör sig om solskenspop, enkla låtar inspirerade av stranden och att röka gräs. Precis som Wavves alltså. Båda banden har även ett visst lo-fi-rykte, trots att det inte riktigt stämmer överens med varken den här plattan eller Wavves senaste giv, King Of The Beach.

Fast i jämförelse med Wavves så är Best Coast mindre vågade, inga konstiga synthar eller experimenterande utan enkla treackordslåtar med trummor, bas, gitarr och sång. Det är inte nytt, det är inte spännande, det är inte vågat, utan bara förbannat bra. Det här är ingen skiva som bryter ny musikalisk mark på något vis, men vem bryr sig när den innehåller en samling fruktansvärt bra låtar?

Kort sagt så är det här ingen platta som kommer hamna överst på min årsbästalista. Men jag skulle inte bli förvånad om den kvalar in på topp tio. Plus att den har ett jävligt snyggt omslag.

Lyssna på Best Coast – Crazy For You på Spotify!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar