tisdag 27 mars 2012

Jakobs Musikhörna v. 13: The Brandt Brauer Frick Ensemble - Mr. Machine

Min käre far visade mig ett liveklipp för ett bra tag sen. Det var The Brandt Brauer Frick Ensemble som, tillsammans med Emika, framförde Pretend, en låt av just Emika. Men till skillnad från hennes mörka electronicaoriginal så möttes jag av salig blandning av skruvad jazz, minimalism och något som minner mig om minimal techno, fast spelad med instrument. Från stund ett var jag såld.

Mr. Machine letade sig in på min årsbästalista från förra året, men tämligen långt ner, så den inte kvalade in på den totala listan, vilket är synd, då fler borde få upp ögonen för detta band som vågar blanda gammalt och nytt, experimentellt och lättillgängligt, högt och lågt.

Lyssna på Mr. Machine på Spotify!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar