torsdag 29 mars 2012

Veckans skiva v.13: La Sera - Sees The Light


Är det pop? Är det punk? Är det indie? Eller bara något helt annat? Förra veckan tipsade vi om Katy Goodmans nya projekt La Sera och hennes skivsläpp Sees The Light; och ett mycket intressant skivsläpp blev det! Goodman spelar även i bandet Vivian Girls och All Saint's Day men har sedan 2009 även satsat på en solokarriär som tagit hennes sound i en spännande och spretig riktning - och detta är hennes debutalbum.

Skivan öppnar lite försiktigt med det hjärtskrikande spåret Love That's Gone som påminner lite om The Submarines som jag tipsade om för någon vecka sedan. Bedårande textrader till en lågmäld gitarr, i en perfekt symbios. Nästa spår bankas igång med en rapp virveltrumma och distade gitarrer strömmar ut ur högtalarna. Trots det något hårda soundet saknas det inte djup. Låten handlar om den psykiska kemin som kan uppstå mellan två personer och som är så eftersträvansvärd. Skivans mest minnesvärda spår är dock nästkommande I Can't Keep You On My Mind. Här kommer La Seras sound verkligen till sin rätt. Emellanåt mjukt och popigt men sen vräker disten över spåret och man får svaga Pixies-vibbar. Andra nämnvärda spår från skivan är det oerhört upplyftande och trallvänliga Real Boy samt det betydligt mer melankoliska och polerade It's Over Now.

Sammanfattningsvis är detta en väldigt lovande debut som vinner på att blanda lite olika koncept. Visst, jag kan erkänna att jag tröttnar lite på distljudet som tenderar vara väldigt likartat mellan spåren. Och nog stör jag mig lite på att spåret Real Boy känns malplacerat på skivan trots att det är en bra låt. Fast till syvende och sist är det ett briljant avstamp och jag kan inte annat än nyfiket vänta på nästa album.

Lyssna på Sees The Light på Spotify HÄR

1 kommentar:

  1. Sees the light är La Seras andra skiva... Den första är också bra!

    SvaraRadera