
The Tallest Man On Earths tredje album, There´s No Leaving Now, är långt ifrån den storm jag hoppades på. Matsson låter mer tillbakalutad än tidigare, jobbar inte alls lika hårt för att klämma ut så mycket ljud som möjligt ur sin raspiga stämma, och det frenetiska gitarrspelandet är så gott som borta. Vackert, ett ord som jag tidigare aldrig associerat med The Tallest Man On Earths musik, är nästan ett oundvikligt uttryck för att beskriva skivan. Ett nytt tilltag är att Matssons sång och gitarrspel på vissa låtar ackompanjeras av ett minimalistiskt komp av trummor och orgel. På något sätt känns skivan mer tillrättalagd än de tidigare, eller också är den bara mer genomtänkt och planerad.
Med låtar som Leading Me Now, 1904 och Wind And Walls visar Matsson dock att han är en av Sveriges bästa låtskrivare och artister, och därför smärtar det mig en aning att inte kunna ge skivan ett högre betyg än en trea. Kanske kommer jag en dag kunna acceptera The Tallest Man On Earths musik som något vackert och mysigt men än så länge lyser min bild av Matsson som det punkiga folkyrvädret från Dalarna allt för starkt.
Ultrarapid? Som smurfhits då?
SvaraRaderaNej, ultrarapid som i långsamt. Kanske var ett dumt ordval när det kan ha två helt motsatta betydelser.
SvaraRadera