torsdag 29 november 2012

Veckans skiva v.48: Standard Fare - Out Of Sight. Out Of Town.

 Denna skiva ger dig ungefär vad du kan förvänta dig av omslaget – ett konstant flöde av musikalisk glädje, färger och variation. I slutet av 90-talet, mitt mellan ska och punk-revival-vågor växte jag upp och slutligen även ihop med musiken. Vågorna kom och gick ganska snabbt när ska- och punksoundet slutade att utvecklas och det var väldigt länge sen något gjort mig fullt så nostalgisk och exalterad som Standard Fares album Out Of Sight. Out Of Town.

Soundet är en vink till gamla ska och punkband men håller samtidigt ett tydligt grepp om den traditionella gladindien, fast med ett något vuxnare tilltal. Låt mig förklara. Låten Older Woman doftar rak och trallvänlig pop-punk med schyssta riff och halvseriös text. Backar man några spår hittar man spåret Suitcase som är betydligt mer konventionell och samtida indie, om än väldigt bra sådan. Ska hittar man tendenser av i det lite lugnare och gungiga Half Sister. Jag tror ni förstår min poäng. Här finns variation, som faktiskt förnöjer. Visst är vissa spår plattare och mer anonyma än andra, men upplevelsen när skivan snurrat klart är fortfarande utmärkande positiv.

Bandets två sångare hamnar ofta i skymundan bakom gitarrslinga efter gitarrslinga som etsar sig fast, men faktum är att de lyckas leverera en klockren mix av osäkerhet och musikalisk självsäkerhet och lyfter skivan än mer. Detta gäller framförallt Kupa, den kvinnliga stämman. Detta är sammantaget ett skotsk band att hålla utkik efter även i framtiden, för här har ni en redan klart godkänd skiva med något för de flesta.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar