tisdag 8 februari 2011

Jakobs Musikhörna v. 6: Mercury Rev - Deserter's Songs

Det är, som de flesta vid det här laget nog uppmärksammat, väldigt inne att spela igenom hela album live, gärna sin första eller mest hypeade platta. Mercury Rev är inte sämre dem utan i sommar ger dem sig ut och spelar igenom klassiska Deserter's Songs från början till slut, kanske för att de insett att deras skivor på denna sidan millennieskiftet är en parentes i pophistorien.

Men Desrter's Songs håller fortfarande måttet, snart tretton år efter att den först släpptes. Symfonisk pop har sällan låtit så här bra. Stundtals påminner melodierna om The Flaming Lips och Spiritualized. Fast utan udd, vilket även är skivans största nackdel, att den är lite väl tam och kan tyckas innehållslös om man är van vid rivande gitarrer och intensivt trummande. Första gången jag lyssnade på skivan så gick den mig obemärkt förbi, för melodierna, hur fantastiska de än må vara, är inget som fångade mig vid första genomlyssningen. Men ju fler gånger jag lyssnade och ju mer van jag blev vid att musiken inte pockar på min uppmärksamhet, desto mer insåg jag skivans storhet. Det här är inte musik som vill tvinga dig att lyssna, utan musik som väntar på att du skall låna dig din uppmärksamhet självmant. Men ger man den sin fulla uppmärksamhet så vaggas man snabbt in i ett drömskt och småpsykedeliskt popmästerverk, som tyvärr är allt för lätt att missa.

Lyssna på Deserter's Songs på Spotify!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar