torsdag 17 februari 2011

Veckans skiva v. 7: Tullycraft - Old Traditions, New Standards

Hösten 2006 tog jag bilen från Växjö till Göteborg. Enbart för att få se The Lucksmiths spela på Pustervik. Bandets sångare hade en t-shirt på sig som deklamerade orden ”Math and Physics Club”. Det visade sig att detta var ett annat band. Ett band som jag tog till mitt hjärta. Och när de på förra årets skiva I Shouldn’t Look As Good As I Do sjöng om kultindiebandet Tullycraft i låten "We're So DIY", var detta givetvis ett band jag var tvungen att kolla upp. Och ytterligare ett band hamnade nära mitt hjärta.

Old Traditions, New Standards är Tullycrafts första fullängdare, med det är inget regelrätt album. Här samlar de allt det material de då hade gett ut: på singlar och kompilationer. Och det är ett distat tweekonstverk vi har att göra med här. Aldrig senare skulle Tullycraft få till samma perfekta blandning av catchy melodier, punkiga attityd i låtarna och tweeiga sång. Aldrig senare skulle ett Tullycraft-album innehålla lika många oförglömliga anthems, som sammanfattar en hel generation indiekids: ”Josie”, ”Pop Songs You’re New Boyfriend’s Too Stupid To Know About”, ”Sweet” och ”Meet Me In Las Vegas” för att nämna några.

Visst, Tullycraft förblev ett band att räkna med efter Old Traditions, New Standards också. De släppte punkiga låtar som ”The Punks Are Writing Love Songs” och metaballader som ”Fall 4 You”, men faktum kvarstår: Old Traditions, New Standards är deras finaste stund.

Att Math And Physics Club finns med på den lysande hyllningsplattan till Tullycraft – Wish I’d Kept A Scrap Book – ter sig bara logiskt. Och att The Lucksmiths, Math And Physics Club och Tullycraft 2005 turnerade ihop känns som en dröm, och tillhör de stunder i musikhistorien man önskar att man fått uppleva.

Lyssna på Old Traditions, New Standards på Spotify

1 kommentar:

  1. Jag önskar att jag hade fått se lucksmiths i göteborg

    SvaraRadera