tisdag 10 maj 2011

Jakobs Musikhörna v. 19: Anton Kristiansson - Och Jag

LänkDet började för nästan exakt två år sen. Anton Kristiansson la upp en video på youtube där han freestylade över ett beat lånat från Broder Daniels låt I'll Be Gone. Freestylen utvecklades till låten Lilla London som hyllades och hatades av såväl hiphopare som BD-kids. Henrik Berggren själv har dock visat sin uppskattning för låten.

Men först i år kom debutplattan, Och Jag. Singlarna Du Är Knark och Atomvinter hade vittnat om att skivan skulle hålla en ganska dyster ton och så blev det också. Indiepop och hiphop blandas samtidigt som Anton spottar ångesttexter. Maja Milner, till vardags sångerska i Makthaverskan medverkar på två låtar, Martin Elisson, känd från Hästpojken och Bad Cash Quartet medverkar på ett spår och soulsångaren och tillika Antons synthare Niklas von Arnold hjäper till med sången på en låt. Kanske inte de mest uppenbara samarbetena för en rappare, men framförallt Maja gör en strålande insatts, speciellt på Jag Vill Inte Vara Mig Själv där hennes röst i princip gör hela låten.

Men bästa spåret gör Anton själv. Ingen Tror På Kärlek är en ren fröjd för örat, med en Happy Mondays-sampling är det svårt att misslyckas.

Lyssna på Och Jag på Spotify!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar