måndag 30 maj 2011

Veckans låt v. 22: [ingenting] - En bättre dag

Dekadens och misär är ett vanligt tema inom all konst. Detta kan man tycka mycket om, men faktum kvarstår: musik blir ofta bättre med ett uns svärta i. Ossler har bland annat sagt att det är lättare att se ljuset i livet om man tittar på det från lite avstånd.

"En bättre dag" handlar om att ta livet av sig, men den gör det till en väldigt pepp melodi. Vissa kan spy på ett sådant faktum. Men se till vad det faktiskt är. En låt att knyta näven till, skråla med till och därmed känna lite hopp i tillvaron.

Sommaren 2007 begav jag och Popbrus-Anton upp till Stockholm för att gå på festival. Det här blev lite av resans låt. Och visst fan blev vi glada när vi sjöng textrader som:

"Hjärtat, jag har fått nog
Jag ska gå ner till stadens flod
Och låta vattnet fylla mina lungor och mitt blod
Och Gud som haver barnen kär
Ta emot mig som jag är
Någonting är trasigt i mitt hjärta och i min själ"

Jag kommer alltid att tillhöra dem som hyllar dekadensen och misären i konsten. Och jag kommer alltid att tillhöra dem som blir uppåt av en trevlig melodi.

Lyssna och njut.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar