onsdag 25 maj 2011

Skivrecension: Cloud Control - Bliss Release


Australiensiska Cloud Control släppte debutalbumet Bliss Release redan för ett år sedan, men det är först nu som vi i Europa får ta del av det. Vid en första genomlyssning hakar jag till en början upp mig på alla körer som bandet använder sig av, det är många utdragna vokaler, mycket yeahyeahyeah-ande och ooh-ande. När jag väl vant mig vid detta höjer sig skivan markant.

Enkelt beskrivet skulle man kunna säga att Cloud Control spelar pop. Men man hör även starka psykadeliska influenser, och vissa låtar har även starka likheter med det svenska krautpopbandet This Is Head. I många låtar är det, likt This Is Head, basen som spelar en monoton grund och resterande instrument fyller ut till en stor och ambient ljudbild.

Cloud Control blandar även in en hel del oljud i sina låtar, ofta mynnar det ut i snygga körstämmor (alá Fleet Foxes) och klara synthljud. Just den stora skillnaden mellan smutsigt oljud till glasklar ljudbild är något bandet utnyttjar på ett bra sätt.

Jag kan inte annat än medge att jag är förvånad över hur pass bra Bliss Release är, låtar som "Death Cloud", "This Is What I Said" och "There Is Nothing In The Water We Can't Fight" är alla fläckfria popdängor. I den avslutande låten "My Fear #1" får Cloud Control till och med en akustisk gitarr att låta exotiskt , den sticker ut från den annars elektroniska ljudbilden. Bliss Release är ett mycket starkt debutalbum.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar