tisdag 17 juli 2012

Jakobs Musikhörna v. 29: Dan Deacon - Spiderman Of The Rings

 Att jag älskar elektronisk pop som spårat ur kommer nog inte som en större överraskning för trogna Popbrusföljare, därför känns det extra bra att i denna veckas musikhörna kunna bjuda på just detta. För Dan Deacons genombrottsplatta med det helt fantastiska namnet Spiderman Of The Rings, är en platta jag gärna velat tipsa om ett bra tag, men som tidigare inte funnits tillgänglig på Spotify och jag därför inte skrivit om då jag misstänker att få kollar upp tips som inte finns tillgängliga för snabb lyssning. Men nu har den äntligen dykt upp där och således dyker den även upp här i min hörna.

Att försöka beskriva Dan Deacons musik är inte direkt en lätt uppgift, det närmsta jag kommer är elektronisk galenskap, vilket i princip inte säger någonting. Men om man i tillägg till det flikar in att tre av artisterna som han liknar enligt last.fm är Fuck Buttons, Black Dice och Animal Collective så kanske bilder klarnar lite, om än inte helt.

Spiderman Of The Rings kom ut 2007 och musiktidsskriften Rolling Stone utnämnde låten Crystal Cat till årets 84:e bästa låt, medan Pitchfork istället satte låten Wham City på 30:e plats på motsvarande lista. Hade jag gjort en motsvarande lista hade båda funnits med.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar