torsdag 19 juli 2012

Veckans skiva v. 29: Pascal och Mattias Alkberg - Allt det här


När förra årets bästa skivor skulle sammanfattas här på Popbrus skedde ett litet misstag. En skiva föll bort. Skivan som jag själv rankade som årets artonde bästa kom inte med på listan över skivor som inte lyckats ta sig in på den gemensamma listan. Och det var synd, för det var en rysligt bra skiva och jag skulle kanske ranka den ännu högre idag. Det är i alla fall en av de skivor jag lyssnat mest på från 2011. Missen kan kanske bero på att en av artisterna som gjort skivan redan tagit sig in på listan, på plats 1...
Mattias Alkberg hade ett fint år förra året och det är därför med stor förväntan jag åker för att se honom spela om exakt en vecka i Östersund. Skivan han släppte med finfina Pascal var förvisso inte lika stark som Anarkist. Men fan vad bra den är! Fyra låtar med Pascal, fyra med Matti och en gemensam. Vad mer kan man begära? Framförallt då skivan innehåller guldkorn som ”Vet du jag gillar hos dig”, ”Mitt smutsiga blod” och ”Svensk musik”. Det är skränigt och det är vackra melodier och texter. Kort sagt det är det här jag gillar hos svensk musik. Lyssna och njut av 33 av förra årets bästa svenska minuter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar