fredag 7 september 2012

Veckans låtlista v. 36: Sommaren 2012

Nu är det september och sommaren är officiellt över. Inte för att det var någon riktig sommar att tala om för min del, dåligt väder, kneg och ovanligt få festivaler. Men därför kan det vara trevligt med en lista som får en att blicka tillbaka på de fina stunderna som faktiskt var där, så därför bjuder vi på tjugo låtar att minnas den gångna årstiden till.


Anton:

The Tallest Man On Earth - 1904
Trots att TTMOEs senaste skiva var lite av en besvikelse är det ändå denna låt som snurrat flest gånger i sommar.

The Staves - Mexico
Sensommaren handlade mycket om The Staves och deras två EP:s. Debutalbum kommer senare i höst.

The Lumineers - Ho Hey
Kan det vara årets bästa låt hittills?

Ane Brun - Du gråter så store tårar
Norska har aldrig låtit finare.

Man Man - Piranhas Club
En låt som bättrade på humöret när regnet öste ner.


Markus:

Hooray For Earth – Last Minute
Tänk Joel Alme möter Kishi Bashi möter Dale Earnhardt Jr. Jr. En grymt somrig låt som visserligen har en tendens att bli sönderspelad, men vem bryr sig om sådant när det låter så bra.

Dessa – 551
Sommaren 2012 blev årstiden då jag helt plötsligt började uppskatta, nej älska, hiphop. Det kom från ingenstans, men plötsligt insåg jag hur genialiskt det kan vara bortom den slentrianversion man ofta hör
på radio. Djup, välproducerade spår och välskrivna texter - Dessa har allt.

Supersci – On The Grind
Få låtar kan sammanfatta min sommar bättre än denna. Jobb och en önskan om mer tid att göra musik överensstämmer punkt till pricka.

Mr. Lif – The Sun (Main)
Nu kanske inte sommaren bjöd på speciellt mycket sol, men denna låt fick mig ändå att känna lite hopp. En klassiker med ett grymt skönt beat.

Years – Stay Inside
Och visst fanns det utrymme för indierock i sommar. Stay Inside sammanfattar min dagsljusfattiga tillvaro samtidigt som att det är en flitigt spelad låt i mina hörlurar.


Rasmus:

Traste & superstararna - Pengar
Sommaren inleddes med några fantastiska veckor i Oslo, då blev det mycket Traste.

Frank Turner - Glory Hallelujah
Sommarens bästa spelning!

Eldkvarn - Du har aldrig varit så lycklig
Det band jag lyssnat mest på i sommar. Här är en bortglömd pärla.

Vånna inget - Som man lever
Lätt sommarens låt!

Patti Smith - Gloria
Sommarens mäktigaste spelning.


Jakob:

Why? - The Hollows
Som sagt bestod sommaren till stor del av kneg, som tur är har man fri tillgång till spotify på jobbet och arbetskamrater med bra musiksmak.

Mogwai - White Noise
Inför Way Out West så plockade jag fram plattan med den kanske bästa titeln någonsin, Hardcore Will Never Die, But You Will och det är nog den plattan som satt störst prägel på de gångna månaderna.

Negrobeat - My Milkshake
Tillbakaka var en av de bättre stunderna på sommaren och som vanligt så förgyllde Negrobeat en redan fantastisk tillställning.

Manu Chao - Clandestino
Utan tvekan sommarens bästa konsert.

Slayer - Raining Blood
Jag sa det 2009, 2011 och jag säger det igen: den ständiga sommarplågan.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar