torsdag 27 september 2012

Veckans skiva v. 39: Fred Astereo - I Love You

Stanley Paulzen spelade en gång i tiden i ett av Australiens bästa och fånigaste band, Ruck Rover, tillsammans med Rob Clarkson. Två fantastiska sångare i ett och samma band med andra ord.
Jag upptäckte Paulzen när han stod på scen som Fred Astereo som förband till The Lucksmiths i Göteborg 2006. Han drog skämt om sin matsmältning och att han inte hade råd att betala biljetten för att komma hem till Australien. Den låt som fastnade starkast den gången var en låt som han presenterade som en sover. Det var "1000 Times". En av låtarna från Ruck Rovers sista skiva. En låt som fick mig att börja lyssna på Ruck Rover och i förlängningen även Rob Clarkson. Men det dröjde innan jag började att lyssna på Fred Astereo, som ju faktiskt var den man som introducerade mig för de båda andra.

Men nu sitter jag här med I Love You i handen. Den första av Fred Asteraos hittills två album. Och det är konstigt att det dröjt sex år, för det här är en jävigt bra platta. Det känns mognare än Ruck Rover, men fortfarande hyfsat fånigt. Hur låter det då? Ja antingen kan ni själva lyssna på den korta debutplattan, eller så kan ni läsa följande rader om hur han själv beskriver att projektet tog sin början:

"När jag i slutet av förra millenniet var ute och gick med min ukulele på en dammig kustväg utanför Melbourne snubblade jag på en rot. I min väska hade jag vinylskivor med Jonathan Richman, Depeche Mode, Morrissey, Frank Ifield, Perry Como och Buddy Holly. Skivorna var förstörda! Och jag trodde att skivorna inte gick att hitta, var det bästa jag kunde göra att borsta bort smutsen från knäna, plocka upp min ukulele och bli en känd radiostjärna!"


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar