tisdag 22 december 2009

Jakobs Musikhörna v. 52: Dorena

Jag fick ett önskemål om att skriva om postrock den här veckan, så därför gör ju det, man vill ju inte göra sina läsare besvikna. Fast det kanske jag göra ändå, för bandet jag nu ska skriva om verkar det vara få som har hört talas om, och folk verkar gilla att läsa om sådant de redan känner till. Varför det är så är för mig ett mysterium.

Bandet som veckans musikhörna handlar om heter Dorena, kommer från Göteborg, har turérat en del i Europa och har även agerat förband till mer etablerade postrockband som This Will Destroy You, pg.lost och Ef. Deras platta, Holofon, utgiven i Japan via Friend Of Mine Records, trots allt det här så verkar det vara få som faktiskt känner till bandet. I ärlighetens namn så hade jag aldrig hört talas om dem förrän det dök upp ett mail från dem när jag hjälpte till att arrangera Tillbakakaka i somras. När jag först fick höra musiken på deras myspacesida så visste jag att jag ville ha dem på vår festival och trots att vi inte erbjöd ens resersättning så kom de och spelade, för en publik på max 20 pers. Behöver jag säga att det var fantastiskt?

Dorena började tydligen som ett screamoband, men sadlade ganska snart om till postrock, fast med en ganska poppig ådra. Ta t.ex. låten Tiden Gick, Men Utan Oss, helt klart postrock, men på ett sätt som jag inte är van att höra det, basgången som dyker upp efter ungefär 50 sekunder låter mer drivande och poppig än vad som är vanligt inom genren. Det är just därför jag gillar Dorena, för det finns en del småsaker som inte är som jag är van vid inom den här genren. Deras låtskrivarförmåga är det inte heller något fel på, låtarna är väldigt gitarrbaserade och melodierna för ofta tankarna till Explosions In The Sky utan att kännas som plagiat.

Kort sagt så är Dorena ett band som förtjänar fler lyssnare, speciellt i sitt eget hemland. Så se till att kolla upp dem, och det kan du göra HÄR

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar