tisdag 1 december 2009

Konsertrecension: The Mars Volta, Cirkus, Stockholm, 30/11

OBS. Om det nu var så att arrangörerna gått ut med att spelningen skulle börja vid åtta så ber jag om ursäkt för min inledande bitterhet, för jag hade totalt missat detta faktum.

Jag kan inte hjälpa det, men ibland känns det som att The Mars Volta är lite för pretentiösa för sitt eget bästa. Närmare en timme efter utsatt tid så gör bandet äntligen entré, men jag misstänker nästan att de var försenade med flit, för jag vill minnas att det var likadant sist jag såg dem, även då på Cirkus. En annan sak som får mig att känna prettovibbar är att när Cedric Bixler-Zavala, sångaren, säger "Thank you" första gången under kvällen så skriker en person brevid mig till sin kompis "HAN SA THANK YOU", fullkomligen i extas, som om att det vore något helt fantastiskt, men det kanske det är?

Nåväl, pretto eller ej gör detsamma, för spelningen är riktigt bra, som förväntat. Även om det är Cedric och gitarristen Omar Rodríguez-López som står för de intressantaste bitarna så bör det nämnas att resten av bandet är riktigt kompetent, alla medlemmarna har full koll på sina respektive instrument även om de sällan får något störra utrymme att glänsa med sin skicklighet. Istället så ges Omar som vanligt mycket utrymme att visa upp sin eminenta gitarrteknik, speciellt i de lågmälda partierna som ofta binder ihop låtarna. Det är även det här som bandets styrka, för hur bra det än låter när de spelar sina låtar så är det först när det ges utrymmer för improvisation som jag känner att jag får valuta för pengarna. Omars gitarrspel är något speciellt inom den rockvärld som The Mars Volta trots allt verkar inom, han blandar skalor lånade från världens alla hörn och gör det helt utan att det för den sakens skull låter konstigt för konstighetens skull.

Cedrics sånginsats bör också nämnas, för även om den är imponerande på skiva så är den än mer imponerande live. Han sätter sina höga toner perfekt och visar att hans sångstil är minst lika säregen utan alla effekter som brukar ligga på de vokala inslagen på skivorna. Utöver detta så är hans rörelser på scen bara det något att betala biljettpriset för att få uppleva. Omar har lugnat ner sig och rör sig inte överdrivet mycket, men Cedric håller fortfarande uppe tempot. Han slänger med micstativet och utövar sin egen version av spasmdansen, en dansstil som tyvärr inte syns speciellt frekvent i publiken, jag skulle gärna sett fler som dansade som om de drabbats av ett epelepsianfall.

Setlisten är även den utan kritik, att inleda med Son et Lumiere följt av Inetiatic ESP är effektivt och sätter en stark inledning. Styrkan håller dock i sig och under spelningen blandas de friskt från alla skivor, dock främst från Octahedron, De-Loused in the Comaorium och Frances The Mute. Låtarna från Octahedron funkar förvånansvärt bra live, med tanke på att skivan i mitt tycke en ganska ljummen platta, men sen valde de även de bästa spåren därifrån. Till höjdpunkterna under spelningen hör Goliath, L'Via L'Viaquez, Cotopaxi, ja, början överlag är helt fantastisk, rent låtmässigt.

Om något negativt ska sägas om spelningen, och det ska det, så är det väl det att inget under spelningen egentligen överraskade, bandet gjorde precis vad jag förväntade mig och låtvalen var fruktansvärt bra, men knappast något förvånande för mig. Men sen har jag inte så stor koll på vad som brukar spelas heller. Kanske fick jag uppleva något speciellt?

12 kommentarer:

  1. Vadå en timme efter? Arrangörerna sa ju att dom skulle börja kl 20, dom kom igång runt kvart över...ganska bra tycker jag.

    Stod iofs 19.30 på biljetten, men det var ju insläppet...

    SvaraRadera
  2. Okej, då ber jag om ursäkt, hade bara sett infon på biljetten och på Ciruks hemsida där det också stod 19.30. Insläppet började dock redan vid 19.00.

    SvaraRadera
  3. Om fler folk dansade istället för att kolla runt vilka andra som dansar så skulle det finnas det fler folk som dansar.

    /En som dansar

    SvaraRadera
  4. Oj, glömde säga att konserten var helt fruktansvärt bäst också... Har aldrig sett dom så fokuserade och koncentrerade på att leverera bra musik live, varken på inspelningar eller när jag själv varit på konsert.

    Visst har dom varit mer energiska men jag har aldrig hört dom leverera så tonsäkert och koncentrerat förut... En lysande konsert, respekt!

    SvaraRadera
  5. Ang. dansen så dansade jag själv, men bara för att man dansar betyder det ju inte att man kan se sig om. Plus att det fanns en del som dansade, men knappt någon som spasmdansade.

    SvaraRadera
  6. Vänta var vi på samma spelning eller. Hur kan du säga att sången lät bra? Han tog ju inte en ren ton plus usel sångmix(ljud). Tror fan både Cedric och ljudtekniken var påtända. Horribelt!
    Men bra spelning i övrigt.

    SvaraRadera
  7. Instämmer helt och fullt ang Cedric's pinsamma feltoner som förekom i varenda låt, samt dåligt ljud. Jag satt i mitten på läktaren, bakom mixerbordet.
    Tyckte bandet levererade oinspirerat, en eloge dock till en svinbra setlist! Jag saknade i princip bara "This Apparatus Must Be Unearthed".

    SvaraRadera
  8. Ang. om du fick höra något speciellt så är det andra spelningen med den nya trummisen, och eriatarka var det mycket längesen de körde live senast. Och det var typ andra gången någonsin de kört since we've been wrong live. L'via, miranda och cicatriz var inte med förra turnebenet. Visserligen kommer de nog köra identiskt set resten av turnen, så med tiden kommer det inte vara speciellt.

    SvaraRadera
  9. Sången kunde helt klart ha varit mer tonsäker, men det känns galet att kräva att någon annan än en maskin ska kunna leverera sådan hög falsett med kraft i de tyngre partierna.

    Överlag kändes spelningen trygg. Och jag vet inte om det är den känslan jag ville ta med mig från en MV-spelning. Mysgubben som gick in med ångande varm dryck till Cedric blir på nåt sätt spelningen i ett nötskal för mig; rutinerat och säkert, men jag saknar nerv. Känslan av påtänd galenskap och livsfara.

    SvaraRadera
  10. Hah. SÅngen ska inte klagas på. Han hittade nästan alltid pitchen i slutet av varje falsett. Det är svårt att träffa rätt direkt på så höga toner.

    SvaraRadera
  11. efter att ha sett tre fantastiska konserter brukar jag alltid säga att mars volta är världens bästa liveband. men måste tyvärr säga att jag blev ruskigt besviken denna gång. omar o resten av bandet var ju fortfarande tighta men cedric måste ju varit förkyld. såg ni inte hur han pimplade något hett ur en kopp vid varje givet tillfälle? han fick till det några gånger, men det mesta lät faktiskt riktigt illa. hoppas att man snart kan få ge honom en ny chans att låta som han gjorde på cirkus förra gången. då kunde man snacka tonsäkehet!

    SvaraRadera
  12. Det var en riktigt bra spelning denna gång. Var dock något besviken på nya trummisen även om det tog sig längre in i konserten med sköna jamsessions. Pridgen passade dock Volta så himla bra.

    Förra gången de spelade på Cirkus var det bästa MV-giget jag varit på hittils. Det var mer energi när de hade större band med mer saxofon och percussion.
    På Arvika i somras lät det också bra men var lite avslaget då publiken mest bestod av folk som inte verkade särskilt inlyssnade. Cedric pekade t o m på en tjej och sa "You look soo fucking bored" innan de drog vidare i nästa låt.

    Hursomhelst är The Mars Volta ett av de bästa livebanden där ute. Önskade bara att jag hade lyssnat in mig på dem tidigare, innan jag såg dem i Globen 2003, då de var förband till Red Hot Chili Peppers. (peppers extranummer bestod för övrigt av Under The Bridge och sedan ett 30min jam med Mars Volta-killarna=)

    SvaraRadera