fredag 11 december 2009

Låtlista v. 50 - The Clash

På måndag är det exakt 30 år sedan dubbelalbumet London Calling av The Clash släpptes. Albumet hyllas ofta som ett av tidernas bästa. Och vi på Popbrus har ingenting emot att ställa oss i hyllningskören - även om vi är oense om huruvida det ens är The Clashs bästa album; bra är det i alla fall.
Så för att fira födelsedagsbarnet så väljer vi idag fem favoritlåtar var med bandet som skapade London Calling.

Spotifylistan finner ni HÄR.

Rasmus:

The Right Profile
Det är väl på sin plats att man har med en låt från skivan vars årsdag det är; så här har ni min personliga favorit från London Calling

(White Man) In Hammersmith Palais
Debutalbumet är The Clashs bästa platta, och det här är en av skivans bästa låtar.

Stay Free
Album nummer två – Give ’em Enough Rope – är också lysande.

Washington Bullets
Jakob här på Popbrus introducerade mig för den här och jag kan inte annat än älska låten.

Midnight To Stevens
För den ostämda – men vackra – melodislingan.


Jakob:

White Riot
Låten vars titel bandet sprayade på BBCs lokaler när radiostationen vägrade spela den för att den lätt kunde misstolkas som rasistisk.

Julie's Been Working For The Drug Squad
Basgången har alltid fångat mig, simpel men catchy.

Revolution Rock
Den är inte ens skriven av the Clash, men definitivt en av topparna på London Calling.

The Crooked Beat
Återigen en basgång som är omöjlig att inte älska.

Know Your Rights
Simpel men effektiv inledning på bandets sista album (jag räknar inte Cut The Crap eftersom varken Topper Headon eller Mick Jones var medlemmar i bandet längre och därför var bandet endast the Clash till namnet).


Anton:

Train In Vain
En perfekt avslutning av London Calling.

Lost In The Supermarket
En melodi som etsar sig fast i huvudet, och det har jag inget emot!

Clampdown
"Ha! Gitalong! Gitalong!"

Hateful
En av de första låtarna jag hörde med The Clash, och kanske den låt jag lyssnat mest på av bandet.

Straight To Hell
M.I.A har lånat introt på sin störa hit Paper Planes. Missa inte "western-filmen" med samma namn som låten i vilken Joe Strummer och Courtney Love spelar huvudroller, och där man får se Elvis Costello som kypare och hela The Pogues med en väsande Shane MacGowen i spetsen som kaffedrickande cowboys.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar