tisdag 9 mars 2010

Jakobs Musikhörna v. 10: Bitmuch

Plugg fortsätter att hopa sig och jag sitter med min andra hemtenta i Musikhistoria A, vilket så klart går ut över mitt skriveri här på bloggen, så även denna veckas musikhörna blir i kortaste laget. Men även om inte läsningen blir lång så blir iaf njutningen stor, för jag tänkte den här veckan tipsa om en kvinna som jag fått nys om i veckan.

Marcia spelar vanligtvis i bandet The Skints, men hon skapar även musik under aliaset Bitmuch, vilket även är projektet jag tänker prata om. Bitmuch blandar ragga, drum'n'bass, chip och allt från Bizet till Yann Tiersen och lyckas trots allt väldigt bra med det hela.


Att kalla det chip skulle vara att ta, för även om de flesta låtarna innehåller gameboymusik så är det knappast den främsta ingrediensen i Marcias Bitmuch-gryta. Oftast rör det sig om något inte helt olikt raggajungle, fast kanske mindre klubborienterat, lite mer varierat och inte lika hårt. Ofta samplas toastande jamaicaner från diverse ragga-låtar, men även Marcias egen röst hörs ganska ofta.


Allt hon gör är inte så spännande, men ibland så glänser det till rejält och det märks att hon har koll på vad hon sysslar med, även om hon kanske främst är en glad amatör. En skiva på netlabeln Give Daddy The Knife sägs vara på väg och jag kan bara hoppas att släppet kommer bjuda på mer i samma stil som låtarna 8bach, Amélie Sensi och Where The Ragga Man Go.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar