torsdag 17 juni 2010

Månadens Skiva v. 24: The Terror Pigeon Dance Revolt! - Have The Best Day Of Your Life!

Lyssna på Månadens Skiva på Spotify här!

Jakob:

The Terror Pigeon Dance Revolt! är ett band (eller enmansprojekt? uppgifterna säger olika) som fastnar väldigt lätt, samtidigt som de är väldigt lätta att glömma bort. Låt mig utveckla. När jag skriver denna recension så är det tredje gången jag lyssnar igenom skivan. De två förra gångerna var för några veckor sen när jag först hörde talas om bandet. Ändå känner jag igen varenda låt. I vanliga fall brukar det krävas långt många fler genomlyssningar innan låtarna sitter så bra. Samtidigt så har jag knappt tänkt på att bandet existerat i dessa veckor som gått sen jag lyssnade senast. Jag har inte haft låtarna på hjärnan och inte gått och nynnat på dem.

Kanske beror det på att musiken är nästan barnsligt glad och melodiös större delen av tiden. Det är svårt att inte ryckas med åtminstone lite av looparna och de många röstpåläggen. Överlag så känns hela skivan som en gammal Dan Deacon-demo, samma lite halvgalna känsla över låtarna. Dock inte lika välpolerat och inte riktigt lika starka låtar, men samma sprudlande glädje och kreativitet.

Men ändå räcker det inte riktigt ända fram, det saknas något. För även om det är en riktigt bra platta så sätter jag hellre på Deacons platta Spiderman of the rings än den här. Men att på mållinjen bli omsprungen av Dan Deacon är långt ifrån ett dåligt betyg och jag väntar spänt på nästa platta, för med lite bättre låtar så är det här definitivt ett band jag kommer ta till mig.

Anton:
Till en början trodde jag att The Terror Pigeon Dance Revolt var ett kollektiv alá I’m from Barcelona då låtarna är dränkta i mer eller mindre otighta körer. Efter en närmre lyssning hörde man dock att det var samma person som sjöng alla stämmorna. Låtarna känns ganska hafsigt hopsatta vilket är ganska charmigt ihop med den fulsnygga lo-fi-produktionen. Man skulle kunna säga att Have The Best Day Of Your Life är en enkel men svårlyssnad skiva. Det är stundtals ganska katchiga melodier som mynnar ut i en emotionell skrikkör, alltid i sällskap av en härlig blandning av diverse elektroniska instrument.


The Terror Pigeon Dance Revolt är helt klart värda att lyssna på. Förmodligen krävs några lyssningar innan man kan ta till sig musiken på allvar, men det är väl just så musik ska vara? Bästa låt: Snowday

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar